ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

راهنمای مصرف قرص تلمیک اچ داروی جدید فشار خون!

قرص تلمیک اچ برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. این محصول حاوی ۲ داروی تلمیزارتان و هیدروکلروتیازید می باشد. اگر برای شما نیز این دارو تجویز شده بهتر است برای آشنایی بیشتر با آن با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

قرص تلمیک اچ برای چیست؟

در قرص ترکیبی تلمیزارتان و هیدروکلروتیازید (Telmisartan-Hydrochlorothiazid) تلمیزارتان متعلق به دسته‌ای از داروها به نام مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) است که با شل کردن رگ های خونی برای جریان خون راحت‌تر عمل می کند. هیدروکلروتیازید نیز یک قرص ادرار آور است که علاوه بر شل کردن رگ‌های خونی برای جریان خون راحت‌تر، مقدار ادرار را نیز افزایش می دهد، به خصوص زمانی که برای اولین بار دارو را شروع می کنید. داروی تلمیک اچ زمانی توسط متخصص قلب و عروق تجویز می‌شود که یک دارو به تنهایی قادر به کنترل فشار خون شما نباشد. ممکن است پزشک در ابتدا مصرف داروهای تک را برای شما آغاز کند و سپس اگر این ترکیب دوز برای شما بهترین باشد، داروی شما را به این محصول ترکیبی تغییر دهد.

نحوه مصرف تلمیک اچ

دوز معمول بزرگسالان برای فشار خون بالا:

✅ هیدروکلروتیازید ۱۲.۵ تا ۲۵ میلی گرم – تلمیزارتان ۸۰ میلی گرم یک بار در روز

✅ حداکثر دوز: هیدروکلروتیازید ۲۵ میلی گرم – تلمیزارتان ۱۶۰ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف کنید. بهتر است تا ۴ ساعت قبل از خواب از مصرف این دارو خودداری کنید تا مجبور نشوید برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید. اگر در مورد برنامه دوز خود سوالی دارید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

دوز براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متفاوت خواهد بود. دارو تجویزی را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند. ممکن است تا تا بهره مندی از مزایای کامل این دارو ۴ هفته طول بکشد.

اگر داروهای خاصی برای کاهش کلسترول خود مصرف می کنید (رزین های متصل به اسید صفراوی مانند کلستیرامین یا کلستیپول)، این دارو را حداقل ۴ ساعت قبل یا حداقل ۴ تا ۶ ساعت بعد از این داروها مصرف کنید.

عوارض جانبی قرص تلمیک اچ

همزمان با تطبیق بدن با دارو ممکن است علائم سرگیجه و سبکی سر ایجاد شود. خستگی و اسهال نیز ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این علائم ماندگار شده یا شدت یافت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین اگر موارد زیر را تجربه می کنید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد چشم، مشکلات بینایی
  • احساس سبکی، مثل بیهوش شدن
  • زردی (زردی پوست یا چشم)
  • تورم در دست یا پا، افزایش وزن غیر معمول
  • کبودی آسان، خونریزی غیر معمول
  • علائم عدم تعادل الکترولیت مانند خشکی دهان، افزایش تشنگی، خواب آلودگی، گیجی، احساس بی قراری، استفراغ، درد یا ضعف عضلانی، کمبود انرژی، ضربان قلب سریع، کمی یا نداشتن ادرار، یا تشنج.

عوارض جانبی رایج قرص تلمیک اچ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، احساس خستگی
  • حالت تهوع، اسهال
  • کمر درد
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا

✔ برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

✔ به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده که پزشک شما تشخیص داده مزایای دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند.

✔ قرص تلمیک اچ ممکن است باعث کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت شود. در صورت داشتن علائم کم آبی یا عدم تعادل الکترولیت، از جمله خشکی غیرمعمول دهان و تشنگی، گرفتگی عضلات و ضعف، ضربان قلب آهسته/سریع/نامنظم یا گیجی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

✔ در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: غش، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، درد انگشتان پا یا مفاصل، کاهش بینایی، درد چشم، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

✔ در موارد نادر، قرص تلمیک اچ می تواند شرایطی ایجاد کند که منجر به تجزیه بافت عضلانی اسکلتی شده و منجر به نارسایی کلیه شود. اگر درد، حساسیت یا ضعف عضلانی غیرقابل توضیحی دارید، به خصوص اگر تب، خستگی غیرمعمول یا ادرار تیره رنگ دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

✔ واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

✔ این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

هشدار دارویی

این دارو در صورت استفاده در دوران بارداری می تواند آسیب جدی (احتمالاً کشنده) به جنین وارد کند. استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در حین مصرف این دارو مهم است. برای جزئیات بیشتر و بحث در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد روش کنترل بارداری در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد بارداری دارید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، چنانچه به دو داروی تلمیزارتان یا هیدروکلروتیازید حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر مبتلا به آلرژی دیگری هستید این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک‌تان اطلاع دهید، به ویژه در موارد:

  • بیماری کلیوی (مانند تنگی شریان کلیوی)
  • بیماری کبد
  • انسداد مجرای صفراوی
  • کم آبی
  • عدم تعادل الکترولیت های درمان نشده (مانند پتاسیم کم یا زیاد)
  • نقرس
  • لوپوس
  • سرطان پوست

✔ این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر سرگیجه کند. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

✔ تعریق شدید، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن و احساس سبکی سر شود. اگر اسهال یا استفراغ شدید دارید به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را نکنید.

✔ قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

✔ اگر مبتلا به دیابت هستید، این دارو ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. قند خون خود را به طور منظم طبق دستور بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت داشتن علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی و ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

✔ قرص تلمیک اچ ممکن است بر سطح پتاسیم شما تأثیر بگذارد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم با متخصص قلب خود مشورت کنید.

✔ این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد، به خصوص اگر آن را برای مدت طولانی مصرف کنید. زمان سپری شده در زیر نور آفتاب را محدود کنید و زمانی که در خارج از منزل هستید لباس محافظ بپوشید و از کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید. از اتاق های برنزه کننده و سولاریوم ها خودداری کنید. هنگام بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. اگر دچار آفتاب سوختگی، تاول و قرمزی پوست، یا مشاهده خال و ضایعات پوستی جدید یا تغییر یافته شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

✔ افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به خصوص سرگیجه و تغییر مقدار ادرار (مشکلات کلیوی) حساسیت بیشتری نشان دهند.

✔ این دارو امکان انتقال به شیر مادر دارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص تلمیک اچ

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این فهرست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی) به پزشک خود اطلاع دهید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید.

  1. برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، دوفتیلید، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند (مانند اسپارسنتان، مهارکننده‌های ACE از جمله بنازپریل/لیسینوپریل، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون).
  2. برخی از داروها دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش داده یا نارسایی قلبی شما را تشدید کنند مخصوصاً محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، قرص های رژیمی یا مسکن های بدون نسخه NSAID ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن.
  3. این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات (مانند آزمایش پاراتیروئید، آزمایش یدید متصل به پروتئین) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

منبع