ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

این مسکن ها فشار خون را بالا می برند!

شاید بیان این عبارت که مسکن ها هم می توانند در بالا بردن فشار خون تاثیر گذار باشند، کمی دور از انتظار باشد. اما آنچه که در واقعیت وجود دارد این است که مبتلایان به فشار خون باید در هنگام مصرف هر گونه دارویی جانب احتیاط را رعایت کنند. در ادامه شما را با مسکن های تاثیرگذار روی فشار خون بیشتر آشنا می کنیم. با ویکی فشار همراه باشید.

ارتباط مسکن ها با فشار خون

بسیاری از مسکن‌های رایج بدون نسخه می توانند فشار خون را افزایش دهند. این اثر می تواند هم در افراد با فشار خون طبیعی و هم در مبتلایان به فشار خون بالا رخ دهد. علاوه بر مسکن‌ها، بسیاری از داروهای رایج مصرفی نیز قادر به نوسان فشار خون هستند چرا که بر سیستم‌های سیگنال دهی بدن تأثیر می‌گذارند. معمولاً گمان نمی رود که داروهای تسکین درد بتوانند عوارض جانبی مانند تغییرات در فشار خون ایجاد کنند.

اما بهتر است بدانید که اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده، کنترل آن بسیار مهم است. بنابراین قبل از اینکه برای کمردرد بعدی خود به دنبال یک بطری مسکن باشید، باید و نبایدهای آن را باید یاد بگیرید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

NSAID ها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و غیره همگی توانایی افزایش فشار خون را دارند. میانگین بالا رفتن فشار خون اندک است، اما میزان واقعی افزایش می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. این اثر در دوزهایی رخ می دهد که معمولاً برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می شود. همچنین این قرص‌ها می توانند اثر بسیاری از انواع داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا را کاهش دهند. به نظر می رسد اثر بر فشار خون به دلیل کاهش دفع سدیم و افزایش احتباس آب باشد. مطالعات بر روی مسکن های NSAID ها نشان داد که تنها آسپرین با دوز پایین (۸۱ میلی گرم در روز) اثرات قابل اندازه گیری بر فشار خون ندارد.

پیشنهاد مطالعه: آیا خطر فشار خون با مصرف آسپرین فروکش می کند؟

چرا مبتلایان به فشار خون بالا در معرض خطر هستند؟

برخی از این مسکن های از نوع NSAID جریان خون به کلیه ها را کاهش می دهند. کلیه ها که عمل فیلتر کردن خون شما را انجام می دهند کندتر کار کرده، در نتیجه مایعات در بدن جمع می شود. افزایش مایعات در بدن باعث بالا رفتن فشار خون در نتیجه مصرف مسکن می شود.

مسکن های مناسب برای افراد فشار خون بالا

اگر مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی هستید و قصد استفاده از قرص‌های ضد درد دارید، گزینه های خود را از قبل با پزشک خود در میان بگذارید. اکثر متخصصان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که استامینوفن و آسپرین بی‌خطرترین گزینه‌های تسکین درد برای افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند. با این حال، همه افراد نباید از آسپرین استفاده کنند. در صورت مصرف داروهای فشار خون بالا، بهتر است از پزشک خود جویا شوید که آیا آسپرین برای شما بی خطر است یا خیر. آسپرین همچنین ممکن است باعث زخم، سوزش سر دل و ناراحتی معده شود و در صورت ابتلا به نقرس، بیماری کبد، تب روماتیسمی یا در کودکان مصرف آن می تواند خطرناک باشد. زنان باردار نیز نباید آسپرین مصرف کنند زیرا ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.

پیشنهاد مطالعه: آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

نوسانات فشار خون را با مصرف کوچکترین داروها تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

آیا استامینوفن فشار را پایین می آورد؟

در برخی مطالعات نشان داده است که استامینوفن، ماده فعال تایلنول و سایر داروها باعث افزایش خفیف فشار خون می شوند، اما با سکته مغزی یا حمله قلبی ارتباطی ندارند. با این حال، این دارو عوارض جانبی خاص خود را دارد و در صورت مصرف در دوزهای بسیار زیاد، خطر آسیب کبدی را به همراه دارد. مصرف طولانی مدت در دوزهای بالا نیز می تواند باعث نارسایی کلیه شود.

اما مصرف منظم استامینوفن هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش داده و اثری مشابه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی دارد. این افزایش فشار خون هم در افراد مصرف کننده داروهای ضد فشار خون و هم در افرادی که تحت درمان قرار ندارند، دیده می شود.

آیا قرص ایبوپروفن فشار خون را بالا می برد؟

ایبوپروفن علاوه بر بالا بردن فشار خون، همچنین می‌تواند اثربخشی داروهای رایج فشار خون مانند مهارکننده‌های ACE (مانند لوتنسین، کاپوتن، و وازوتک) و مسدودکننده‌های بتا (مانند کورگ، لوپرسور و کورگارد) را مختل کند. این دارو همچنین خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

آیا قرص ناپروکسن فشار خون را بالا می برد؟

مسکن ناپروکسن نیز همانند ایبوپروفن ممنوعیت مصرف در مبتلایان فشار خون بالا داشته و می تواند اثر بخشی داروهای رایج فشار خون را مختل کند. این دارو ممکن است برای دردهای روماتیسمی تجویز شود. بنابراین بیماران روماتیسمی نیز در معرض خطر افزایش خون قرار دارند.

جایگزین های مسکن برای تسکین درد

اگر نمی خواهید برای تسکین سردرد یا سایر دردهای خفیف از داروهای مسکن استفاده کنید، جایگزین های دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از مردم بر این باورند که کیسه های یخ (برای آسیب های حاد) و پدهای گرم کننده (برای آسیب های مزمن استفاده بیش از حد) می توانند تسکین دهند. تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، تصویرسازی یا یوگا می‌توانند برای کمک به مدیریت درد استفاده شوند. فعالیت بدنی ممکن است به برخی از انواع دردها مانند آرتریت کمک کند. در نهایت، طب سوزنی و سایر تکنیک های غیر سنتی می توانند به برخی از افراد مبتلا به درد خفیف تا متوسط کمک کنند.

منبع