ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

تاثیر حجامت بر فشار خون ، فریب یا حقیقت؟

در سال های اخیر، روش حجامت به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای شرایط مختلف سلامت محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در میان بسیاری از ادعاهای پیرامون این تکنیک قدیمی، تأثیر بالقوه آن بر فشار خون است. در حالی که برخی از طرفداران پیشنهاد می کنند که حجامت می تواند فشار خون را کاهش دهد و سلامت کلی قلب و عروق را بهبود بخشد، ضروری است که با نگاهی انتقادی به این موضوع نزدیک شویم و بر شواهد علمی موجود تکیه کنیم. برای رسیدن به پاسخ تاثیر حجامت روی فشار خون با ویکی فشار همراه ما باشید.

حجامت تراپی

حجامت درمانی شامل ایجاد اثر مکش روی پوست با قرار دادن فنجان ها و یا استفاده از شعله یا پمپ برای خارج کردن هوا است که پوست، ماهیچه و بافت همبند را به سمت بالا به داخل فنجان می کشاند. اعتقاد بر این است که این فرآیند گردش خون را بهبود بخشیده، سیستم لنفاوی را تحریک کرده، تنش فاسیال را آزاد می کند و میزان درد را تعدیل می کند.

حجامت و فشار خون بالا

حجامت، خون غلیظ‌تر را مجبور می‌کند تا از جریان خون خارج شده و در نتیجه خون سبک‌تری در بدن جریان یابد. این وضعیت علاوه بر تنظیم سطح پتاسیم و نمک در خون به حفظ فشار خون مطلوب کمک کرده و باعث کاهش بیشتر فشار خون می شود.

حجامت می تواند تا حدود ۵۰۰ میلی لیتر خون فاقد اکسیژن و سوء تغذیه را از بدن خارج کند. البته این روش می‌تواند به واکنش‌های طبیعی همه افراد نسبت به حذف خون بستگی داشته باشد، زیرا برخی افراد خون بیشتری نسبت به دیگران از دست می دهند. در نتیجه حجامت به علت کاهش کل خون، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

حجامت همچنین می تواند علائم فشار خون بالا را با بهبود گردش خون، حذف سموم و مایعات اضافی، تحریک سیستم عصبی و تنظیم سطح کلسترول انجام داده و همچنین التهاب، استرس اکسیداتیو و درد مرتبط با فشار خون را کاهش دهد.

بر اساس برخی مطالعات، حجامت می تواند گلبول های قرمز خون را که حمل کننده اکسیژن به بافت ها و اندام ها است افزایش دهد. یکی دیگر از تاثیرات حجامت روی فشار خون همچنین کاهش سطح میلوپراکسیداز (MPO) نشانگر التهاب و استرس اکسیداتیو است. حجامت همچنین می تواند سطح کلسترول HDL را که برای سلامت قلب مفید است، افزایش دهد و سطح کلسترول LDL، تری گلیسیرید و اسید اوریک خون را که به سلامت قلب و عروق آسیب می رساند، کاهش دهد.

انواع حجامت

چندین نوع از حجامت درمانی وجود دارد که از پیامدهای فرهنگی و خواص درمانی متفاوت ناشی شده است. بهتر است قبل از تست کردن با روش انجام آنها بیشتر آشنا شوید.

✔ حجامت خشک

ابتدایی‌ترین شکل حجامت، بادکش سرد یا حجامت خشک است که با ایجاد نواحی ریز با فشار هوای کم بر روی پوست انجام می شود. شرایط خلاء از طریق پمپ های پلاستیکی یا فنجان های سیلیکونی ایجاد می شود. به طور کلی، فنجان ها از یک نقطه از پوست شما به جای دیگر منتقل می شوند تا یک اثر ماساژ مانند ایجاد کنند.

✔ حجامت مرطوب

تاثیر حجامت مرطوب در فشار خون

بادکش گرم یا حجامت مرطوب شامل خون گیری از طریق برش های کوچک پوست است. برش ها ممکن است قبل یا بعد از عمل حجامت ایجاد شوند. نکته مهم در اینجا بیرون کشیدن هرگونه ناخالصی و سموم از خون است. برای جلوگیری از هر نوع عفونت، در پایان عمل از یک پماد استفاده می شود.

نظریه های بالقوه

تئوری هایی که در پس اثر حجامت بر فشار خون وجود دارد تا حد زیادی حدس و گمان هستند. برخی از طرفداران پیشنهاد می کنند که بهبود گردش خون و تخلیه لنفاوی حاصل از حجامت می تواند به طور غیر مستقیم بر فشار خون تأثیر بگذارد. پاسخ ریلکس سازی ناشی از حجامت همچنین ممکن است منجر به افت موقت فشار خون در برخی افراد شود.

فواید حجامت بر روی سایر نقاط بدن

علاوه بر این، حجامت اثرات مفیدی بر درد و سفتی عضلانی دارد که می‌تواند فرد مبتلا به فشار خون بالا را درگیر سازد. اغلب، سبک زندگی کم تحرک و عدم فعالیت بدنی نیز می تواند به ایجاد دردهای عضلانی دامن بزند که این نیز فرد را مستعد حجامت می کند.

بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز ممکن است افزایش شدت ورزش خود را چالش برانگیز بدانند. از این رو، حجامت یک راه عالی برای کاهش فشار خون به سطح قابل تحمل برای ورزش و سایر مداخلات محافظه کارانه است. حجامت با بازگرداندن تعادل و هماهنگی در بدن می تواند سلامت جسمی و روحی را بهبود بخشد.

اقدامات قبل از حجامت

اگر به حجامت درمانی در رابطه با مدیریت فشار خون فکر می کنید، مهم است که ملاحظات زیر را در نظر بگیرید:

  1. با یک متخصص قلب و عروق در این باره مشورت کنید: اگر مبتلا به فشار خون یا هر بیماری دیگری هستید، قبل از انجام حجامت با پزشک خود مشورت کنید. حجامت باید به عنوان یک درمان مکمل به جای یک درمان مستقل فشار خون بالا در نظر گرفته شود.
  2. مانیتورینگ فشار خون: در صورت انجام حجامت، فشار خون خود را قبل، حین و بعد از جلسه حجامت به دقت کنترل کنید. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مهم است تا اطمینان حاصل شود که درمان هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند.
  3. مدیریت دارو: اگر از داروهایی برای کنترل فشار خون خود استفاده می کنید، بدون مشورت با پزشک، برنامه درمانی خود را قطع یا تغییر ندهید.
  4. پزشکان واجد شرایط: اطمینان حاصل کنید که حجامت درمانی توسط یک پزشک ماهر و با تجربه انجام می شود که از شیوه های بهداشتی مناسب پیروی می کند و از تکنیک های مناسب استفاده می کند.

آیا حجامت می تواند به تسکین فشار خون پایین نیز کمک کند؟

حجامت خون را از بدن خارج می کند و حجم کل گردش خون را در کوتاه مدت کاهش می دهد. بنابراین، به طور کلی فردی که فشار خون پایین را تجربه می کند، تنها در صورتی توصیه به حجامت می‌شود که پزشک عمومی او بی‌خطر بودن آن را تایید کند. در این موارد، ۷-۹ فنجان به جای ۹-۱۱ فنجان معمول استفاده می شود تا حجم کل خون خارج شده کاهش یابد و از هرگونه واکنش نامطلوب جلوگیری شود. حجامت یک درمان طبیعی و جامع است که می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون و سایر مشکلات سلامت مفید باشد. حجامت با بازگرداندن تعادل و هماهنگی در بدن می تواند سلامت جسمی و روحی را بهبود بخشد.

آیا حجامت برای من بی خطر است؟

حجامت برای اکثر افراد بی خطر بوده و به خوبی قابل تحمل است، اما ممکن است عوارض جانبی مانند کبودی، تورم، عفونت، خونریزی یا زخم در محل حجامت ایجاد کند. افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، فشار خون پایین، عفونت های پوستی یا حساسیت به فلزات یا لاتکس باید از انجام این روش خودداری کنند. همچنین زنان باردار یا شیرده، کودکان، افراد مسن یا کودکان ضعیف یا دارای سوءتغذیه باید از حجامت خودداری کنند.

کلام آخر تاثیر حجامت روی فشار خون

در حالی که بادکش درمانی سابقه طولانی دارد و در ارتقای آرامش، کاهش درد و بهبود سلامت کلی نویدبخش بوده، تاثیر خاص و قطعی آن بر فشار خون اثبات نشده است. بسیار مهم است که حجامت را به عنوان یک درمان مکمل و نه جایگزینی برای درمان های پزشکی مرسوم برای فشار خون بالا در نظر بگیرید.

منبع