ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

جا افتادن ضربان قلب چرا اتفاق می افتد؟

ممکن است وقتی هیجان زده هستید قلبتان به تپش بیفتد یا حتی زمانی که می ترسید ضربان قلب سریع را تجربه کنید. این نوسانات ضربان قلب ممکن است حتی بصورت ریزش قلب در زمان عاشق شدن احساس شود. به این احساسات عجیب، تپش قلب می گویند. بنابراین در حالت عادی ممکن است متوجه ضربان قلب خود نشوید اما تپش قلب احساسی در قلب است که بدون هیچ دلیلی می تپد، می لرزد یا بصورت های مختلفی تجربه می شود.

بیشتر تپش های قلب طبیعی هستند. اما برخی از موارد تپش قلب مانند احساس وقفه در ضربان قلب و یا جا افتادن یک ضربان قلب جزو مواردی هستند که می توانند برای برخی افراد نگران کننده باشند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

جا افتادن ضربان قلب چیست؟

معمولاً زمانی که یک تپش قلب یا ضربان قلب را از دست می‌دهید، ممکن است یک وقفه در ریتم منظم قلب یا مکث کوتاه ضربان قلب رخ دهد. وقتی قلبتان به طور طبیعی می‌تپد، معمولاً متوجه این ریتم منظم نخواهید شد.

علت وقفه ضربان قلب

هر ضربان قلب به صورت یک نبض به بقیه بدن منتقل می شود. نبض نیرویی است که توسط افزایش فشار داخلی در شریان به هنگام خروج خون از قلب اعمال می شود. با این حال، هنگامی که ریتم منظم قلب با یک ضربان اضافی مختل می شود، نیروی پمپاژ خون از قلب به درستی زمان بندی نشده و آنقدر قوی نخواهد بود.

این منجر به افزایش و کاهش فشار یا گاهی اوقات غیرقابل توجه نبض مرتبط با ضربان اضافی می شود. احساس پرش ضربان قلب زمان بدون نبض است که طول می کشد تا ضربان یا نبض بعدی آغاز شود.

۵ دلیل رایج جا افتادن ضربان قلب

اساساً، ریتم قلب خاموش است بنابراین با بروز هر گونه تغییراتی می توانید متوجه آن شوید. بیشتر تپش های قلبی مسائل پزشکی جدی نیستند. آنها فقط به دلیل نوسانات در احساسات یا سطح فعالیت ایجاد می شوند. اجازه بدهید برخی از دلایلی که ممکن است احساس مکث بین ضربان قلب یا جا افتادن ضربان قلب کنید را به صورت دقیق‌تر بررسی کرده و در مورد زمان مراجعه به پزشک صحبت کنیم.

۱. اضطراب و استرس

اگرچه گاهی اوقات تپش قلب می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد، اما اغلب دلایل غیر مرتبط با قلب دارند. به عنوان مثال، زمانی که عصبی یا هیجان زده هستید، ممکن است ضربان قلب خود را به لرزه درآورید و یا حتی آن را به صورت تپش قلب با احساس سرما تجربه کنید. مسائل مربوط به سلامت روان، مانند اضطراب یا استرس، می تواند باعث ضربان عجیب قلب شما و تپش قلب اضطرابی شود. و در یک چرخه معیوب، تپش قلب نیز می تواند منجر به استرس بیشتر شود.

می‌توانید در خانه اقداماتی را برای کاهش استرس و اضطراب انجام دهید تا به توقف احساس ناپدید شدن یا وقفه ضربان قلب کمک کنید. تمرین‌های تنفسی و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، مدیتیشن یا تای چی ممکن است کمک کننده باشد.

۲. کافئین، الکل، نیکوتین و داروها

آنچه وارد بدن خود می کنید نیز می تواند باعث تپش قلب شود. کافئین به‌طور سنتی همراه با اضطراب است اما برای مبتلایان به آریتمی (ریتم نامنظم قلبی) می تواند افزایش علائم را در پی داشته باشد. برخی دیگر از این مواد تحریک کننده شامل الکل، نیکوتین و برخی داروها هستند.

داروهایی که ممکن است باعث تپش قلب شوند، از داروهای ضداحتقان بدون نسخه و قرص های لاغری گرفته تا برخی از داروهای تجویزی مانند داروهای درمان آسم می توانند جا افتادن ضربان قلب را دامن بزنند. داروهای غیرقانونی مانند کوکائین نیز می توانند در ایجاد آریتمی قلبی نقش داشته باشند.

تعیین عوامل سبک زندگی که بر ایجاد علائم شما تأثیر می‌گذارند، اولین گام است و سپس تلاش برای اجتناب یا کاهش آنها معمولاً سودمند خواهند بود. بنابراین مصرف این محرک ها می تواند فراوانی آریتمی ها را افزایش دهد.

۳. فیبریلاسیون دهلیزی (A-fib)

یک آریتمی یا مشکل در نحوه ضربان قلب می تواند باعث شود که احساس کنید قلب شما در حال بالا و پایین رفتن یا لرزیدن است. شایع ترین علت پزشکی آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی است که با نام A-fib نیز نامیده شده و به عنوان شایع ترین علت قلبی تپش قلب شناخته می شود. در این شرایط، حفره های قلب به درستی هماهنگ نیستند، که باعث می شود قلب نامنظم و سریع بزند.

افراد مسن و افراد مبتلا به فشار خون بالا، چاقی، دیابت یا سایر مشکلات سلامتی بیشتر در معرض ابتلا به A-fib هستند. درمان این بیماری با دارو و تغییر شیوه زندگی بسیار حائز اهمیت است، زیرا می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی قرار دهد. سایر علائم فیبریلاسیون دهلیزی شامل سبکی سر، خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه است.

۴. بیماری قلبی

تپش قلب همچنین می تواند ناشی از اشکال مختلف بیماری قلبی باشد که دریچه ها، ماهیچه ها یا شریان های قلب را درگیر می کند. به عنوان مثال، افتادگی دریچه میترال شایع ترین مشکل ساختاری قلب است که باعث تپش قلب می شود. مشکلات مربوط به عضله قلب (کاردیومیوپاتی) و بیماری عروق کرونر قلب (تنگی عروق) نیز می تواند منجر به آریتمی شود و باعث تپش قلب شود.

بیماری قلبی که شامل جریان خون ضعیف یا ناهنجاری‌های دریچه می‌شود را می‌توان به راحتی از طریق یک سری آزمایش‌ها از جمله نوار قلب، اکوکاردیوگرام یا تست استرس ارزیابی کرد.

۵. تیروئید پرکار

هورمون تیروئید بیش از حد می تواند متابولیسم و ضربان قلب شما را افزایش داده و باعث ایجاد وقفه در ضربان قلب شود. تشخیص تپش های خوش خیم قلبی ناشی از پرکاری تیروئید نسبتا آسان است.

بیماری تیروئید را می توان با آزمایش خون ساده ارزیابی کرد. داروهایی برای درمان پرکاری تیروئید موجود است.

چه زمانی باید برای جا افتادن ضربان قلب به دکتر مراجعه کنیم؟

اگرچه تپش‌های مکرر قلب ممکن است جدی نباشد اما مهم است که توسط پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از نظر وجود سایر شرایط ایجاد کننده ضربان قلب نامنظم اطمینان حاصل شود. این ارزیابی بهتر است توسط یک متخصص قلب انجام شود.

منبع