ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

نکات روزه داری و مصرف دارو در مبتلایان فشار خون بالا

تحقیقات نشان داده که برخی از الگوهای روزه داری ممکن است فشار خون را کاهش دهند. اما آیا امکان روزه در مبتلایان به فشار خون بالا وجود دارد؟ در ادامه شما را با پرسش هایی از این دست و پاسخ های آنها بیشتر آشنا می کنیم. با ویکی فشار همراه باشید.

تاثیر روزه داری بر فشار خون

تحقیقات حاکی از تاثیرگذاری روش‌های مختلف روزه داری بر روی فشار خون بوده است. به نظر می‌رسد که مکانیسم‌های مختلفی در این رابطه دخیل هستند.
دلیل این امر ممکن است به این خاطر باشد که محدودیت کالری، فشار خون را کاهش می‌دهد. روزه داری اغلب با دریافت کلی کالری کمتر همراه است که می‌تواند به توضیح برخی از اثرات آن کمک کند.
روزه داری حتی ممکن است بر فشار خون از طریق میکروبیوم روده تأثیر بگذارد. میکروبیوم ها جمعیت باکتری های مفیدی هستند که در سیستم گوارشی زندگی کرده و اثرات هضمی تا ایمنی دارند.

رابطه گرسنگی و فشار خون بالا

طی تحقیقات انجام شده بر روی افراد روزه دار، تغییرات وزن و از دست دادن آب همچنین می تواند باعث کاهش فشار در افراد نرمال شود. در این مدت، روزه داران در ساعات روشنایی روز غذا و نوشیدنی مصرف نمی کنند. یک مطالعه نشان داد که افراد روزه دار در ماه رمضان، مستقل از تغییرات وزن یا محتوای آب بدن، فشار خون پایین‌تری را تجربه کردند.

برخلاف افراد نرمال، مبتلایان به فشار خون بالا یا افراد مستعد، ممکن است افزایش فشار خون را تجربه کنند.

خطر افت فشار خون در روزه داری

از آنجایی که روزه می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، افراد مبتلا به فشار خون پایین باید به دقت این موضوع را کنترل کنند تا افت شدید فشار خون را تجربه نکنند. وضعیت افت فشار خون می‌تواند باعث بروز علائمی همچون سبکی سر، سرگیجه، خستگی و غش شود. برخی از افراد به دنبال افت فشار خون ممکن است تپش قلب ناشی از گرسنگی را نیز تجربه کنند.

نحوه مصرف داروهای فشار خون با روزه داری

♦ هنگامی که انسولین بدن به عنوان مثال در اثر مصرف زیاد قندهای فرآوری شده بالا است، بدن‌تان نمک و آب بیشتری را در خود حفظ می کند. بنابراین فشار خون شما بالا می رود.

♦ وقتی انسولین شما در اثر شرایطی مانند ناشتایی پایین است، نمک بیشتری دفع می کنید. بنابراین فشار خون شما به تدریج کاهش می یابد. در نتیجه هنگام روزه داری فشار خون شما پایین می آید. برخی از داروهای فشار خون نیز عملکردی این گونه دارند و با دفع الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم و کلسیم باعث کاهش فشار می‌شوند.

♦ اگر در حال مصرف داروهای فشار خون به صورت ناشتا هستید، ممکن است لازم باشد دارو را به طور موقت قطع کنید یا حداقل دوز آن را کاهش دهید.

♦ بیشتر داروهای تجویز شده برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باید یک یا دو بار در روز مصرف شود. به طور معمول این داروها اثری بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت خواهند داشت. بنابراین قرص های فشار خون را در ماه رمضان می توان در وعده سحر و عصرها هنگام افطار مصرف کرد.

♦ بیمارانی که مصرف قرص برای آنها سه بار در روز تجویز شده است، احتمالاً تحت مصرف داروهای کوتاه اثر قرار دارند. در مورد این بیماران، عاقلانه‌ترین کار این است که از پزشک در مورد مصرف دوز بعد از ظهر و اینکه آیا امکان تنظیم کردن دارو براساس ماه رمضان وجود دارد یا خیر، سوال شود. معمولا اکثر پزشکان بهترین راهنمایی لازم در مورد مصرف دارو در هنگام روزه داری به شما ارائه خواهند کرد.

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

برخی از افراد ممکن است واکنش شدیدی به روزه گرفتن نشان دهند. افراد زیر ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارض روزه داری باشند:

  • کودکان و سالمندان
  • زنان باردار یا شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، از جمله ضعف، افت فشار خون ارتواستاتیک (فشار خون پایین وضعیتی پس از نشستن یا دراز کشیدن)، دیابت و قند خون پایین
  • افراد کم وزن
  • افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا در معرض خطر ابتلا به آن
  • افراد مبتلا به نقص ایمنی، از جمله افراد تحت پیوند عضو و درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

دوره های ناشتایی طولانی مدت همچنین می تواند به افت فشار خون به دلیل کم آبی بدن منجر شود، بنابراین اطمینان از دریافت کافی آب ضروری است. در مورد برنامه های روزه داری با پزشک خود صحبت کنید، به ویژه اگر تحت درمان داروهای فشار خون قرار دارید.

فواید روزه داری بر قلب و عروق

ثابت شده که روزه داری متناوب علاوه بر کاهش فشار خون، دارای اثرات مفید زیر است:

  • بهبود کلسترول
  • کاهش وزن
  • بهبود قند خون و حساسیت به انسولین
  • کاهش التهاب

روزه داری متناوب همچنین ممکن است با افزایش طول عمر به بهبود آن کمک کند. طبق مطالعات اولیه، به نظر می رسد ریسک ابتلا به نارسایی قلبی نیز کمتر می شود.

آیا روزه در کاهش فشار خون موثر است؟

مطالعات نشان داده اند که روزه داری متناوب می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

آیا روزه گرفتن باعث کاهش دائمی فشار خون می شود؟

حذف وعده های غذایی، مانند روزه گیری متناوب، می تواند فشار خون را کاهش دهد. به نظر می رسد این اثر موقتی است و فشار خون پس از روزه داری به سطح معمول خود باز می گردد.

منبع