ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

فشار خون مناسب برای اهدای خون چقدر است؟

زمانی که برای اهدای خون آماده می شوید یکی از بررسی های معمول، ارزیابی فشار خون شما است. اما آیا امکان اهدای خون برای مبتلایان به فشار خون بالا وجود دارد؟ در ادامه شما را با پاسخ این سوالات رایج بیشتر آشنا می کنیم. با ویکی فشار همراه باشید.

فواید اهدای خون برای قلب

اهدای خون بخشی از یک سبک زندگی سالم برای قلب بوده و اهدای خون منظم دارای فواید سلامتی ثابت شده است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که اهدای خون می تواند برای قلب شما مفید باشد. همچنین اهداکنندگان خون از سلامت بهتری برخوردار هستند. اهدای خون می تواند برای قلب شما مفید بوده و فواید دیگری نیز برای سلامتی به همراه داشته باشد، از جمله باعث کاهش فشار خون و کلسترول شود.

اهدای خون منظم با کاهش فشار خون و کاهش خطر حملات قلبی مرتبط است. اگر هموگلوبین شما خیلی بالا باشد، اهدای خون به کاهش ویسکوزیته خون کمک می کند که با تشکیل لخته های خون، حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است. جالب اینجاست که این مزایا در مردان نسبت به زنان قابل توجه تر است. علت بروز این شرایط شاید به این دلیل باشد که زنان دوره های قاعدگی را تجربه می کنند، بنابراین آنها این کار را به طور طبیعی بدون اهدای خون انجام می دهند.

فشار خون مناسب برای اهدای خون

میزان فشار خون قابل قبول برای اهدای خون زیر ۱۸۰ سیستولیک (عدد اول) و زیر ۱۰۰ دیاستولیک (عدد دوم) در زمان اهدا است. حتی اگر اهداکننده خون تحت مصرف داروهای معمولی فشار خون باشد، باید بدانید که داروهای فشار خون بالا شما را از اهدای خون محروم نمی‌کند.

نوسانات فشار خون را با کوچکترین شرایطی تجربه می کنید و قادر به اندازه گیری صحیح فشار خود نیستید، با استفاده از هولتر فشار خون ۲۴ یا ۴۸ ساعته حتی در حین خواب نیز می توانید مقدار آن را اندازه گیری کنید. از طریق دکمه زیر فرم ویزیت در منزل را پر نمایید. 

ویزیت در منزل

آیا اهدای خون برای فشار خون خوب است؟

فشار خون بالا یکی از خطرات اصلی حملات قلبی است و شواهدی وجود دارد که اهدای خون منظم ممکن است مفید باشد. اهداکننده منظم خون ممکن است به جریان خون و کاهش انسداد شریانی کمک کند. ذخایر بالای آهن می تواند خطر حمله قلبی را در افراد افزایش دهد. وقتی خون می دهید ذخایر آهن شما را تخلیه شده و به بدن شما کمک می کند تا خون جدیدی تولید کند. در طول هر اهدای خون حدود ۵۰۰ میلی لیتر خون کامل گرفته می شود که ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم آهن را از بدن خارج می کند.

در صورت مصرف آسپرین آیا قادر به اهدای خون خواهم بود؟

چنان چه طی ۴۸ ساعت گذشته آسپرین مصرف کرده باشید، قادر به اهدای پلاکت نخواهید بود.

آیا کسانی که فشار خون دارند می توانند خون بدهند؟

فشار خون در زمان اهدای خون اندازه گیری می شود و نباید بالاتر از حد مجاز باشد. تا زمانی که هنگام دادن خون احساس خوبی داشته باشید و فشار خون شما در زمان اهدا زیر ۱۸۰ سیستولیک و زیر ۱۰۰ دیاستولیک باشد، می توانید خون بدهید. داروهای فشار خون بالا شما را از اهدای خون محروم نمی کنند اما باید به مدت ۴ هفته یا بیشتر همان دوز دارویی را مصرف کرده باشید. همچنین یکی دیگر از شرایطی که باید مد نظر قرار بگیرد این است که فرد نباید عوارض جانبی مرتبط با داروی خود داشته یا از سایر بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا رنج ببرد. افرادی که دارای نوسان فشار خون با درمان نامنظم هستند، باید از اهدای خون خودداری کنند.

پیشنهاد مطالعه: فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

موارد احتیاطی خون دادن برای مبتلایان به فشار خون

  • مطمئن شوید که خواب کافی داشته اید.
  • یک وعده غذایی سالم بخورید.
  • آب کافی بنوشید.

مراقبت های بعد دادن خون در مبتلایان به فشار خون بالا

  • مصرف مایعات بیشتر، قبل و بعد از اهدا، مهم است.
  • غذاهای غنی از آهن مصرف کنید.
  • وزنه های سنگین حمل نکنید یا ورزش های شدید انجام ندهید.
  • اگر احساس ضعف می کنید، فقط دراز بکشید تا احساس بهتری پیدا کنید.
  • در مجموع، برای دادن خون برای انتقال خون به فرد دیگری، باید سالم باشید، حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید، حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشید و در ۵۶ روز گذشته خون اهدا نکرده باشید.

در صورت داشتن فشار خون پایین می توانم خون بدهم؟

فشار خون در زمان اهدا اندازه گیری می شود و نباید کمتر از حد مجاز باشد. تا زمانی که هنگام اهدا احساس خوبی بدون سرگیجه و ضعف داشته باشید، می توانید خون اهدا کنید. فشار خون شما در زمان اهدای خون باید حداقل ۹۰ سیستولیک (عدد اول) و حداقل ۵۰ دیاستولیک (عدد دوم) باشد.

افت فشار بعد از خون دادن

افراد ممکن است پس از اهدای خون احساس خستگی کرده یا کمی سرگیجه، سبکی سر یا حالت تهوع را تجربه کنند. این به دلیل کاهش موقت فشار خون است. اگر فردی احساس ضعف کرد، می تواند بنشیند و سر خود را بین زانوها قرار دهد تا از قلب پایین تر قرار بگیرد.

منبع