ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

فشار خون زمستانه و راهنمای جامع بیماران قلبی در سرما

برخلاف عده‌ای، زمستان برای بسیاری از افراد می‌تواند دشواری زیادی را به همراه داشته باشد که یکی از آنها فشار خون زمستانه است. مطالعات نشان دهنده ارتباط بین کاهش دما و فشار خون بالا بوده‌ است. علی رغم تاثیرگذاری فصول سرد سال بر روی کودکان، بزرگسالان و سالمندان، اما این تأثیر بر روی افراد دارای سابقه فشار خون بالا قابل توجه‌تر است.
چنانچه خطرات ناشی از فشار خون بالا در کمین شماست، پس بهتر است برای مدیریت این شرایط با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

فشار خون زمستانه چیست؟

در شرایط عادی بیشترین تغییرات فشار خون در طول صبح به خصوص در میان افراد مسن مشاهده می شود. اما تغییرات ایجاد شده در فشار خون به دلیل هوای سرد، می‌تواند به عنوان پیش‌آهنگی برای شرایط قلبی عروقی نیز در نظر گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه: علت تغییرات فشار خون در صبح چیست؟ از افت فشار تا افزایش آن

علت حمله قلبی در زمستان

دلایل متعددی وجود دارد که حملات قلبی در فصل زمستان بیشتر است. اول اینکه، در طول ماه های سرد سال، تغییرات در تعادل هورمونی افراد را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی عروقی قرار می دهد. علاوه بر این، کاهش دما باعث سفت شدن شریان‌ها، محدود شدن جریان خون، کاهش اکسیژن به قلب و افزایش فشار خون می شود که همگی می توانند زمینه را برای حمله قلبی به ویژه در شریان های مسدود شده با پلاک فراهم کنند.

عوامل خطر فشار خون در زمستان

چندین عامل احتمالی مرتبط با هوای سرد می تواند در ایجاد فشار خون زمستانه نقش داشته باشند. برخی از این موارد تاثیرگذار عبارت‌اند از:

۱. دما

رابطه بین دما و فشار خون معکوس است. به عبارتی می توان گفت دمای پایین باعث افزایش فشار خون شده و بالعکس. اگر چه این وضعیت کل افراد جمعیت را شامل می شود، اما در میان مبتلایان به فشار خون بالا اهمیت بیشتری دارد.

۲. ویتامین D

بین مقادیر کم یا کاهش سطح ویتامین D و فشار خون بالا ارتباطاتی گزارش شده است. بنابراین می توان گفت که افزایش سطح ویتامین D در طول ماه‌های گرم و کاهش آن در پاییز و زمستان وجود دارد. در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا در زمستان و بدتر شدن آن را می توان به کمبود ویتامین D نسبت داد.

این یک واقعیت است که نور روز کم در زمستان می تواند مشکلات خلقی را بدتر کرده، خطر افسردگی را افزایش داده و همچنین می تواند بر قلب تأثیر بگذارد. کاهش دریافت نور خورشید باعث کاهش ترشح انتقال دهنده های عصبی تنظیم کننده خلق و خو با نام سروتونین و ملاتونین می شود.

پیشنهاد مطالعه: کامل‌ترین اطلاعات درباره ویتامین های موثر در فشار خون

برای افزایش مقادیر ویتامین D در ماه‌های سرد سال، همه افراد بالای ۵۰ سال باید روزانه یک ویتامین حاوی حداقل ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند. افراد بالای ۷۰ سال نیز به حداقل ۶۰۰ واحد نیاز دارند.

۳. هورمون‌ها

چندین هورمون در ایجاد فشار خون هورمونی نقش دارند. در حالی که مطالعات نشان دهنده تاثیرگذاری برخی از هورمون‌ها، از جمله وازوپرسین، اپی نفرین، نور اپی نفرین و آلدوسترون، در ایجاد تغییرات فصلی در فشار خون بوده‌اند، ثابت شده که تنها نوراپی نفرین قادر است فشار خون را به میزان قابل توجهی با کاهش دمای خارجی افزایش دهد.

۴. فعالیت بدنی

تقریباً در همه موارد مشاهده شده که فعالیت بدنی در تابستان بسیار بیشتر از زمستان است. رابطه بین فعالیت بدنی و فشار خون رابطه قوی و معکوس دارد. در واقع، فعالیت بدنی یکی از پیش نیازهای اصلی برای مدیریت موثر فشار خون بالا است. البته مکانیسم دقیقی که در آن فعالیت بدنی به مدیریت فشار خون کمک کند همچنان ناشناخته است. با این حال مشاهده شده که محدودیت فعالیت بدنی یا نداشتن فعالیت می تواند باعث بدتر شدن فشار خون شود. سعی کنید حداقل ۵۰ دقیقه ورزش متوسط، سه بار در هفته یا بیشتر انجام دهید. اما اگر انجام این مقدار فعالیت برای شما ممکن نیست، هر کاری که برای افزایش سطح فعالیت خود انجام دهید می تواند به قلب شما کمک کند.

۵. مواد مخدر

از مصرف نیکوتین، سیگار و مشروبات الکلی اجتناب کرده یا آنها را محدود کنید. این موارد می توانند به عنوان منقبض کننده عروق عمل کرده و شانس شما را برای عوارض قلبی افزایش دهند.

علت تاثیر سرما بر فشار خون

افزایش سطح کلسترول حتی با افزایش اندک، بدون در نظر گرفتن سن و وضعیت دیابت و غیره، دلیل مستقلی برای افزایش فشار خون است. این شرایط دوباره منجر به انقباض عروق خونی با کاهش سطح هورمون های محافظتی خارج شده از دیواره رگ های خونی می شود.

از طرفی آلودگی هوا ناشی از افزایش مواد و ذرات معلق، به ویژه سوختن چوب و سایر سوخت ها برای ایجاد گرما، عامل مهمی است که به دیواره های رگ آسیب می رساند و منجر به انقباض آنها می شود. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که ستون های راکد هوا در دمای بسیار پایین با سرعت باد کم وجود دارد.

داشتن سابقه فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده، افزایش وزن بدن و بیماری های التهابی مانند آنفولانزا و ذات الریه که اغلب در ماه های سرد سال شیوع بالاتری دارند، می تواند به بروز مشکلات مختلف قلبی دامن بزند. بنابراین احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی شدت می یابد.

مدیریت فشار خون در فصول سرد سال

با توجه به رابطه زمستان و پرفشاری خون، بهتر است بدانید در این ماه‌ها چه کاری می توان برای مدیریت و تنظیم فشار خون زمستانه به بهترین شکل انجام داد. در ادامه شما را با چند نکته برای مدیریت بهتر فشار خون زمستانه آشنا می کنیم:

گرم نگه داشتن: این امر به طور کلی برای افراد مسن و همچنین افراد مبتلا به فشار خون بسیار حائز اهمیت است. برخی از اقدامات برای اجرای این امر شامل نظارت بر مکانیسم های گرمایش داخلی و پوشیدن لباس گرم است.

تغییرات سبک زندگی: لازم است بدن خود را نسبت به آب و هوا درک کنیم و براساس آن تغییراتی ایجاد کنیم. بهبود عادات غذایی و اطمینان از ورزش بیشتر به کنترل فشار خون به بهترین میزان ممکن کمک می کند. راه ایده آل برای تحقق این امر مشاهده حداقل میزان فعالیت و بررسی برابری آن با برنامه های تابستانی است.

کلام آخر فشار خون زمستانه

بیمارانی که تحت درمان برای فشار خون بالا هستند باید هوشیار باشند و اطمینان حاصل کنند که فشار خون آنها نزدیک به فشار ۱۳ روی ۸ است و در هر صورت بیشتر از فشار ۱۴ روی ۹ میلی متر جیوه نباشد.

 

منبع