ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

زنان مبتلا به تنبلی تخمدان و ریسک ابتلا به فشار خون بالا!

مطالعات نشان داده که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند. فشار خون بالا که عمدتاً علائم هشدار دهنده‌ای ندارد، به عنوان “قاتل خاموش” شناخته می شود. اما زنان مبتلا به تنبلی تخمدان چگونه به فشار خون بالا مبتلا می شوند؟ چه ارتباطی بین هورمون های زنانه و فشار خون وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ویکی فشار همراه باشید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع‌ترین اختلال غدد درون ریز است که زنان در سنین باروری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت پیچیده به دلیل تولید بیش از حد هورمون ها توسط تخمدان ها، اندام های تناسلی زنانه که مسئول تولید و آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) هستند، رخ می دهد. به طور خاص، هورمون های آندروژن بیش از حد مانند تستوسترون می تواند تعادل هورمون های جنسی را مختل کند.

تظاهرات کلیدی شامل دوره های قاعدگی نامنظم، افزایش سطح آندروژن، و وجود بسیاری از کیسه های کوچک پر از مایع یا کیست ها بر روی تخمدان ها (تخمدان پلی کیستیک) است. اما علیرغم نامش، کیست تخمدان همیشه در افراد مبتلا به PCOS مشاهده نمی شود و علائم ممکن است به طور قابل توجهی در بین افراد متفاوت باشد.

تنبلی تخمدان و فشار خون

زندگی با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان دشوار است. بدن شما مقدار زیادی آندروژن یا هورمون مردانه تولید می‌کند که در نتیجه پریودهای نامنظم، آکنه و مو در مکان‌های نامناسب ایجاد می‌شود. به علاوه، شما در حال مبارزه با افزایش وزن هستید. حتی اگر الان به فکر بچه دار شدن نباشید، ممکن است در آینده به آن فکر کنید و فکر کنید که آیا بدن شما برای بچه‌دار شدن همکاری می‌کند یا خیر. اما اکنون پزشکان می‌گویند گویی همه اینها کافی نیست، چرا که زنان مبتلا به تنبلی تخمدان باید به سلامت قلب خود نیز فکر کنند.

زنان نگران ناباروری، آکنه و افزایش وزن هستند اما ممکن است به فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ فکر نکنند. مهم است که بدانیم آنها در معرض خطر بیشتری هستند و رژیم غذایی و ورزش چقدر می تواند برای آنها حائز اهمیت باشد. داده‌های به‌دست‌ آمده از مطالعه قلب دالاس نشان داد که شیوع فشار خون بالا در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان، بدون در نظر گرفتن نژاد یا قومیت، بیشتر است.

آیا تنبلی تخمدان باعث فشار خون بالا می شود؟

تنبلی تخمدان با خطر بالاتری از فشار خون بالا مرتبط است، اگرچه علت مستقیم آن پیچیده است و ممکن است چندین مکانیسم زمینه‌ای را شامل شود.

یکی از عوامل اصلی مقاومت به انسولین است که یک ویژگی مشترک PCOS است. زمانی که سلول ها نسبت به انسولین واکنش کمتری نشان می دهند، تنظیم قند خون را مختل می سازند. این وضعیت منجر به افزایش سطح انسولین در خون می شود که به عنوان هایپرانسولینمی شناخته می شود، که ممکن است از طریق مسیرهای متعدد منجر به فشار خون بالا شود.

ابتدا انسولین سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک کرده، ضربان قلب را افزایش می دهد در نتیجه رگ های خونی باریک شده و فشار خون را افزایش می دهد. هایپرانسولینمی همچنین تولید اکسید نیتریک (NO) را کاهش می دهد، مولکولی که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود. هنگامی که NO کم باشد، رگ های خونی منقبض می شوند و به افزایش فشار خون دامن می زنند. علاوه بر این، انسولین بالا کلیه ها را تحریک می کند تا سدیم را بازجذب کنند، عامل دیگری که بر فشار خون تأثیر می گذارد.

برخی منابع نشان می دهند که آلدوسترون، هورمونی که به دلیل نقش خود در تنظیم سطوح سدیم و پتاسیم شناخته شده، ممکن است در این بازی نقش داشته باشد. افزایش سطح آلدوسترون در PCOS مشاهده شده که ممکن است به بالا رفتن فشار خون و التهاب کمک کند. نقش آلدوسترون در سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز در حال بررسی است، با این حال مکانیسم های بالقوه هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

در تنبلی تخمدان، هایپرانسولینمی (بالا بودن انسولین) همچنین باعث افزایش تولید آندروژن به ویژه تستوسترون شده که بر عملکرد عروق خونی تأثیر گذاشته و منجر به فشار خون بالا می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به PCOS با چاقی دست و پنجه نرم می کنند. بافت چربی اضافی موادی تولید می کند که به التهاب کمک می کند و بر عروق خونی تأثیر می گذارد.

ارتباط قلب با دیابت و تخمدان ها

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطوح مقاوم به انسولین هستند، به این معنی که انسولین می تواند در بدن انباشته شود و حفظ سطح طبیعی گلوکز خون را دشوار کند. این یک عامل خطر برای دیابت است، بنابراین زنان مبتلا به PCOS به ویژه در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در واقع، ۳۵ درصد از زنان مبتلا به PCOS دارای پیش دیابت بوده و ۱۰ درصد تا سن ۴۰ سالگی به دیابت مبتلا می شوند. سطوح بالای آندروژن نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

از آنجایی که انسولین بیش از حد می تواند باعث افزایش وزن شود، زنان مبتلا به PCOS نیز تمایل به اضافه وزن یا چاقی به ویژه در ناحیه شکم دارند. این چربی شکمی که چربی احشایی نامیده می شود، می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید و سطوح پایین‌تر HDL یا کلسترول خوب شود.

عوامل خطر بیماری قلبی و تنبلی تخمدان

عوامل خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک، مانند اضافه وزن یا داشتن دیابت مقاوم به انسولین یا فشار خون بالا با بیماری قلبی عروقی مرتبط هستند. مطالعات نشان می‌دهد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر در معرض خطر یک رویداد قلبی عروقی در آینده، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی هستند. عوامل خطر زیادی برای فشار خون بالا وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • مصرف رژیم غذایی سرشار از سدیم (نمک)
  • سیگاری بودن
  • عدم فعالیت بدنی
  • اضافه وزن داشتن
  • افزایش سن
  • نژاد آفریقایی-آمریکایی بودن
  • استرس
  • سطح مقاومت به انسولین
  • سابقه خانوادگی
  • افسردگی
  • مصرف زیاد الکل
  • داشتن سایر شرایط پزشکی مانند کلسترول بالا، مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲
  • مصرف برخی داروهای خاص

عوامل خطر دیابت و تنبلی تخمدان

ارتباط بین سندرم تخمدان پلی کیستیک و دیابت به طور کامل شناخته نشده است، اما زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در صورت داشتن این عوامل خطر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند:

  • سابقه خانوادگی دیابت
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • نژاد آفریقایی-آمریکایی یا اسپانیایی

نحوه پیشگیری از فشار خون بالای تنبلی تخمدان

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما می‌توانید این وضعیت را با یک سبک زندگی سالم مدیریت کنید. زنان مبتلا به تنبلی تخمدان باید مراقب رژیم غذایی و ورزش باشند تا خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهند.

به گفته متخصصین قلب و عروق همه افراد باید از یک سبک زندگی سالم پیروی کنند به خصوص این زنان، زیرا در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به طور کلی زنان جوان کمتر از مردان جوان ورزش می کنند. آنها به سلامت قلب خود فکر نمی کنند. ناباروری و قاعدگی نامنظم در ذهن آنهاست. اما این زنان باید بیشتر مراقب باشند.

درمان فشار خون بالا در زنان با تنبلی تخمدان

اگر مداخلات رژیم غذایی و شیوه زندگی مؤثر نبودند، یا اگر هنوز فشار خون بالا دارید، پزشک می تواند داروهای ضد فشار خون را برای کمک به کنترل آن تجویز کند. انواع مختلفی از داروها را می توان استفاده کرد، از جمله دیورتیک ها، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهارکننده های ACE یا مسدود کننده های بتا.

۱. دیورتیک ها

دیورتیک ها باعث می شوند بدن شما نمک و آب اضافی را دفع کرده و بدین ترتیب به کاهش فشار خون کمک کند. برای مثال اسپیرونولاکتون یک دیورتیک نگهدارنده پتاسیم است که معمولاً برای افراد مبتلا به PCOS تجویز می شود. اسپیرونولاکتون نه تنها می تواند فشار خون را کاهش دهد، بلکه می تواند به علائم ناخواسته هیرسوتیسم مانند رشد بیش از حد مو کمک کند. یکی دیگر از انواع رایج دیورتیک های مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا شامل دیورتیک های تیازیدی مانند هیدروکلروتیازید است.

۲. مسدود کننده های بتا

بتا بلوکرها با مسدود کردن هورمون آدرنالین اپی نفرین برای کاهش فشار خون عمل می کنند. آنها همچنین ضربان قلب شما را کاهش می دهند.

۳. مهارکننده های ACE

مهارکننده‌های ACE رگ‌های خونی شما را شل می‌کنند تا قلب شما برای پمپاژ خون از طریق رگ‌های باریک آنقدر سخت عمل نکند.

۴. مسدود کننده های کانال کلسیم

مسدود کننده های کانال کلسیم با جلوگیری از ورود کلسیم به ماهیچه های قلب و عروق خونی، فشار خون را کاهش می دهند، که به این ماهیچه ها اجازه می دهند تا آرام شوند و فشار خون شما را کاهش می دهند. برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم نیز ضربان قلب را کاهش می دهند.

۵. متفورمین

داروهای ضد دیابت مانند متفورمین ممکن است برای کنترل قند خون تجویز شوند، در حالی که استاتین ها به کنترل سطح کلسترول کمک می کنند و ممکن است بر تستوسترون و التهاب تأثیر مثبت بگذارند و به طور غیرمستقیم بر فشار خون تأثیر بگذارند.

۶. قرص های ضد بارداری

قابل ذکر است، قرص های ضد بارداری خوراکی توسط انجمن غدد درون ریز به عنوان اولین درمان برای دوره های قاعدگی نامنظم و عدم تعادل آندروژن در PCOS توصیه می شود. با این حال، استفاده از آنها با فشار خون بالا، اختلال در تنظیم قند خون و کلسترول بالا همراه است.

کلام آخر ارتباط تنبلی تخمدان و فشار خون بالا

اثرات ترکیبی مقاومت به انسولین، هایپرانسولینمی، چاقی و آندروژن اضافی در PCOS زمینه را برای ایجاد فشار خون بالا فراهم می کند. مطالعات اپیدمیولوژیکی که در سطح جهانی انجام شده است، ارتباط بین تنبلی تخمدان و فشار خون بالا را نشان داده است. علاوه بر این، هنگامی که سایر شرایط سلامتی مانند دیابت و کلسترول بالا (هایپرلیپیدمی) در کنار PCOS وجود داشته باشد، خطر ابتلا به فشار خون بالا به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

منبع