ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

راهنمای سفر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فشار خون را به عنوان مانعی برای سفر می دانید؟ پس اجازه بدهید به شما بگوییم اگر فشار خون بالای کنترل شده‌ای دارید، حتی در مسافت طولانی هم می توانید از مسافرت خود لذت ببرید. اما در چه شرایطی اجازه سفر کردن نخواهید داشت؟ در این پست از ویکی فشار به پرسش های شما پیرامون سفر با فشار خون بالا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای سفر با فشار خون بالا

بهتر است بدانید اگر فشار خون بالای شما با دارو کنترل نشده، متخصص قلب و عروق می تواند به شما در مورد سفر رفتن یا نرفتن توصیه های لازم را بکند. به ویژه اگر سفر شما شامل پرواز باشد، توجه به این نکته حائز اهمیت بالایی است چرا که ارتفاع می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد. به طور کلی پرواز با فشار خون بالا اگر به خوبی کنترل شود بی خطر است. با این حال، ممکن است در طول پرواز خود ناراحتی هایی مانند درد یا سوت گوش را تجربه کنید. فشار خون شما نیز احتمالاً افزایش می یابد، اما این طبیعی است.

تاثیر پرواز بر فشار خون

در ارتفاعات بالا، حتی در کابین هواپیمای تحت فشار، مسافران در معرض خطر هیپوکسمی (غلظت کم اکسیژن در خون) هستند. اگرچه این مورد در اکثر افراد احساس نمی شود و لزوماً افراد مبتلا به فشار خون بالا را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما مبتلایان بیماری یا نارسایی قلبی ممکن است به هیپوکسی حساس‌تر باشند.

سفر با هواپیما به خودی خود می تواند بسیار استرس‌زا باشد از صف های امنیتی گرفته تا ضرب الاجل های روشن و فشرده. اگر قصد سفر هوایی دارید می توانید با آماده شدن از چندین ساعت قبل از میزان استرسی که ممکن است در فرودگاه ایجاد شود، بکاهید. اگر پرواز زودهنگام دارید، شاید ارزش آن را داشته باشد که شب قبل در هتل نزدیک ترمینال فرودگاه اقامت کنید.

تمرین پا در سفر برای مبتلایان فشار خون

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا همان لخته در رگ پا قرار بگیرید. برای کمک به پیشگیری از ابتلا به چنین شرایطی می توانید از تمرین های کمکی پا برای بهبود جریان خون استفاده کنید.

مصرف داروی فشار خون در مسافرت

اگر در سه ماه گذشته مصرف داروهای فشار خون بالا را شروع کرده‌اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که سفر نکنید. اگر اجازه لازم برای سفر را دریافت کرده‌اید، مطمئن شوید که داروی کافی برای طول مدت تعطیلات خود به همراه دارید و شاید در صورت تاخیر نیاز به مقادیر داروی کمی بیشتر داشته باشید. همچنین بهتر است که نسخه داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشید، به خصوص اگر آن را در چمدان دستی خود در هواپیما حمل می کنید.

اگر قصد یک سفر طولانی مدت دارید، ممکن است بخواهید یک دستگاه فشار خون همراه خود داشته باشید تا بتوانید وضعیت خود را تحت نظر داشته باشید و تغییرات را پیگیری کنید.

آیا می توانم فشار سنج با خودم ببرم؟

بله. اما چک کردن فشار خون در حین پرواز هیچ فایده‌ای ندارد (مگر اینکه در شرایط خاص توسط پزشک به شما توصیه شده باشد). اگر متخصص قلب شما بر این باور باشد که شما در طول پرواز در هواپیما نیاز به استفاده از فشار سنج خواهید داشت، بهتر است با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید تا بررسی کنید که آیا همراه داشتن آن در هواپیما مشکلی دارد یا نه.

نکاتی برای سفر با فشار خون بالا

  • هنگام انتخاب یک محیط تعطیلات، به موارد زیر فکر کنید. گرمای شدید محیط می تواند باعث سرگیجه یا غش شود و خطر کم آبی بدن را در پی داشته باشد. مکان های تپه‌ای مستلزم داشتن آمادگی جسمانی هستند و می توانند به ایجاد تنگی نفس شما دامن بزنند. امکانات کافی منطقه را بررسی کنید، اگر تحت مصرف داروهای دیورتیک باشید نیاز به استفاده مکرر از سرویس بهداشتی خواهید داشت.
  • داروهای خود را در چمدان دستی خود قرار دهید تا در طول سفر به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. می توانید قبل سفر از پزشک خود بخواهید تا میزان داروی نسخه تجویزی‌تان را افزایش دهد تا در صورت گم شدن یا هر نوع پیشامد احتمالی ناچار به از دست رفتن دوز دارویی‌تان نشوید.
  • برای سفر از خانه تنقلاتی را با خود به همراه داشته باشید، زیرا خطوط هوایی اکثر اوقات تنقلات شوری را ارائه می کنند که می تواند سطح فشار خون را افزایش دهد.
  • قبل سفر هوایی از مصرف داروهای آرام بخش و مشروبات الکلی خودداری کنید زیرا آنها می توانند شما را مستعد ماندن در یک وضعیت یا به خواب رفتن در طول پرواز کنند.
  • راحت لباس پوشیده و از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید.
  • منطقه زمانی مقصد خود را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است لازم باشد داروی خود را در زمانی متفاوت از زمان معمول مصرف کنید.
  • برای کاهش تنگی نفس در سفر باید از بالا رفتن بیش از ۳۰۰ متر در روز در مکان های مرتفع خودداری کنید.
  • آب بدن خود را تامین کنید. از مصرف کافئین قبل یا در طول پرواز خودداری کنید تا دچار کم آبی نشوید.
  • از داروهای آنتی هیستامین و مسکن که می توانند فشار خون را افزایش دهند خودداری کنید.

آیا سفر با هواپیما برای بیماران فشار خونی خطرناک است؟

بله، اما قبل از برنامه ریزی سفر باید در این باره با پزشک خود صحبت کنید. اما اگر فشار خون بالا کنترل شده با دارو دارید شاید بتوانید از مسافرت هوایی لذت ببرید.

منبع