ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

قرص فشار خون مجاز در شیردهی کدام است؟

بسیاری از مادران شیرده نیز ممکن است به بیماری هایی مبتلا باشند که ناچار به مصرف دارو گردند. مصرف قرص فشار خون در شیردهی یکی از این موارد است. اما آیا مادران شیرده می توانند این داروها را مصرف کنند؟ داروهای بی‌خطر برای آنها کدام است؟ اگر شما هم یک مادر شیرده بوده و نگران این مسئله هستید، پس بهتر است با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

قرص فشار خون و شیردهی

بسیاری از مادران شیرده داروهایی برای کاهش فشار خون مصرف می کنند. گاهی اوقات به دلیل پره اکلامپسی در دوران بارداری نیاز به مصرف کوتاه مدت داروهای فشار خون وجود دارد، اما سایر مادران با سابقه فشار خون قبل از بارداری، باید در دوران بارداری و پس از زایمان نیز همچنان به مصرف داروهای فشار خون ادامه دهند. چندین گزینه دارویی برای درمان فشار خون بالا در دوران شیردهی وجود دارد، اما متخصص قلب و عروق براساس وضعیت بیمار نوع این داروها را انتخاب خواهد کرد.

طبقه بندی قرص فشار خون در شیردهی

انتخاب داروی مناسب برای فشار خون در دوران شیردهی به عوامل مختلفی از جمله شدت فشار خون، سابقه پزشکی مادر، سن نوزاد و تمایل مادر به شیردهی بستگی دارد. در اینجا برخی از داروهای رایج فشار خون که ممکن است در دوران شیردهی مجاز باشند را به همراه مزایا و معایب آنها مقایسه می کنیم:

مهارکننده های بتا

✔ مانند: آتنولول، متوپروپرانول

✔ نحوه عملکرد آنها: کاهنده ضربان قلب و شدت انقباض قلب و به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند.

✔ مزایا: معمولاً برای اکثر مادران شیرده بی خطر هستند.

✔ معایب: ممکن است باعث کندی ضربان قلب و افت فشار خون در نوزاد شوند.

✔ نکته مهم: شیردهی بعد از مصرف دارو، اجازه دهید تا سطح آن در خون ثابت شود. لابتولول، یک مسدودکننده بتا است که اغلب برای فشار خون بالا در دوران بارداری استفاده می شود. برای مادر شیرده و برای ادامه مصرف در دوران پس از زایمان ایمن‌تر از آتنولول در نظر گرفته می شود.

مهارکننده های آنژیوتانسین II

✔ مانند: لوزارتان، والسارتان

✔ نحوه عملکرد آنها: مسدود کردن گیرنده های آنژیوتانسین II در رگ ها و شریان ها شده و به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند.

✔ مزایا: معمولاً برای اکثر مادران شیرده بی خطر هستند.

✔ معایب: ممکن است باعث نارسایی کلیه در نوزاد شود.

✔ نکته مهم: در صورت مشاهده علائم نارسایی کلیه در نوزاد، مصرف دارو را قطع کنید. در میان مهارکننده های ACE، لیزینوپریل بسیار ایمن‌تر از بنازپریل و کاپتوپریل در نظر گرفته می شود.

مسدود کننده های کانال کلسیم

✔ مانند: آملودیپین، نیفدیپین

✔ نحوه عملکرد آنها: شل شدن عضلات رگ ها و شریان ها شده و به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند.

✔ مزایا: معمولاً برای اکثر مادران شیرده بی خطر هستند.

✔ معایب: ممکن است باعث ورم پا و سردرد در مادر شوند.

✔ نکته مهم: در صورت مشاهده تورم پا یا سردرد شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

دیورتیک ها

✔ مانند: هیدروکلروتیازید، کلرتالیدون

✔ نحوه عملکرد آنها: باعث افزایش دفع سدیم و آب از بدن شده و به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند.

✔ معایب: ممکن است باعث کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت و افزایش قند خون در مادر شوند. دیورتیک ها در دوزهای بالا می توانند شیر را کاهش دهند.

✔ نکته مهم: مصرف را با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام دهید.

آلفا بلوکرها

✔ مانند: پرازوسین، دوکسازوسین

✔ نحوه عملکرد آنها: باعث شل شدن عضلات پروستات و مثانه شده و به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند.

✔ معایب: ممکن است باعث سرگیجه، افت فشار خون و خشکی دهان در مادر شود.

✔ نکته مهم: در صورت مشاهده سرگیجه یا افت فشار خون، با پزشک خود مشورت کنید.

قرص فشار خون مجاز در دوران شیردهی

دیورتیک‌ها، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین داروهای خط اول درمان هستند که می‌توان از آنها به عنوان قرص فشار خون در شیردهی استفاده کرد. با این وجود ممکن است بهتر باشد مصرف آن را به داروهایی با اطلاعات ایمنی شیردهی محدود کنید. زنان بهتر است از این موضوع مطلع باشند که داروهای زیر هیچ اثر نامطلوبی بر روی نوزادانی که شیر مادر دریافت می‌کنند ندارند:

  • لابتالول
  • نیفدیپین
  • انالاپریل
  • کاپتوپریل
  • آتنولول
  • متوپرولول

شواهد کافی در مورد بی‌خطر بودن داروهای زیر در نوزادانی که شیر مادر دریافت می کنند وجود ندارد:

  • ARBs
  • آملودیپین
  • مهارکننده های ACE غیر از انالاپریل و کاپتوپریل

داروهای خطرناک فشار خون در شیردهی

به نظر می رسد مصرف برخی از بتابلوکرها در دوران شیردهی قابل قبول باشد. اما داروهای آسبوتولول و آتنولول باید با احتیاط مصرف شوند، به ویژه در هنگام شیردهی از نوزاد، زیرا مقادیر نسبتاً زیادی در شیر دفع شده و دفع آنها عمدتاً کلیوی است.

آیا شیردهی می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد؟

اخیراً، مطالعات نشان داده‌اند که تغذیه با شیر مادر به قلب مادر، فراتر از تقویت پیوند مادر با کودک کمک می کند. تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است.

بهترین داروی فشار خون بعد از بارداری چیست؟

لابتالول، هیدرالازین و نیفدیپین همگی برای درمان حاد موثر هستند، اگرچه نیفدیپین ممکن است سریع‌ترین اثر را داشته باشد. برای فشار خون مداوم پس از زایمان، یک داروی ضد فشار خون طولانی اثر باید شروع شود.

آیا می توان در دوران شیردهی از مسدود کننده های بتا استفاده کرد؟

به طور کلی شیردهی هنگام مصرف بتا بلوکرها شامل توجه به برخی از نکات است. آتنولول، آسبوتولول و نادولول به مقدار زیاد در شیر مادر وجود دارند و ممکن است در دوران شیردهی توصیه نشوند. پروپرانولول، لابتالول و متوپرولول به مقدار کم در شیر مادر یافت شده‌اند و با شیردهی سازگاری دارند.

آیا رامیپریل در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

بعید است که رامیپریل عوارض جانبی در کودک شما ایجاد کند. با این حال، خطر بسیار کمی وجود دارد که فشار خون کودک شما را نیز کاهش دهد. پزشک ممکن است داروی دیگری را برای شما در دوران شیردهی توصیه کند.

آیا مصرف آملودیپین در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

آملودیپین به مقدار کم وارد شیر مادر می شود و عوارض جانبی در نوزادان شیرده دیده نشده است.

منبع