ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

آیا با فشار خون و تپش قلب بالا می‌توان جینسینگ مصرف کرد؟

بسیاری از شواهد تحقیقاتی نقش جینسینگ را در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و حمایت از کنترل فشار خون نشان می دهند. اما در واقعیت تاثیر جینسینگ روی فشار خون و تپش قلب چیست؟ برای بررسی این تاثیرات با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

تاثیر جینسینگ روی قلب

جین سنوزیدها مواد فعال زیستی اصلی در عصاره های جینسینگ Panax هستند. آنها با افزایش قابل توجه انقباض سلول های قلبی، گشاد شدن عروق قلبی و جریان خون قلب، عملکرد پمپاژ قلب را بهبود می بخشند.

آیا ریشه جینسینگ برای قلب مفید است؟

جینسینگ همچنین به طور گسترده در افراد مبتلا به عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا استفاده می شود. ایسکمی یا بافت از بین رفته قلبی می تواند باعث آسیب سلول های قلبی و در نهایت تولید التهاب شود و در چنین مواردی، درمان با جینسینگ جریان خون کرونر را به سطح طبیعی باز می گرداند.

آیا می توان از جینسینگ برای فشار خون بالا استفاده کرد؟

جینسینگ از دیرباز در پزشکی به عنوان یک داروی ارزشمند که قادر به حمایت از درمان بسیاری از بیماری ها است، مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات در مورد اثر جینسینگ برای مدت طولانی انجام شده و نشان داده که آنها اثرات مختلفی مانند موارد زیر را دارند:

دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی: موثر در درمان التهاب، بهبود سلامت، کند کردن روند پیری، بهبود تمرکز، افزایش گردش خون، حمایت از درمان اختلال نعوظ، افزایش توانایی فیزیولوژیکی مردان و بهبود وضعیت بدنی افراد لاغر یا بیمار می تواند به خوبی عمل کند. همچنین بسیاری از مطالعات ثابت می کنند که جینسینگ از تکثیر غیرطبیعی سلول ها جلوگیری می کند و در نتیجه در پیشگیری از سرطان موثر است.

با وجود کاربردهای فراوان جینسینگ به طور کلی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شود. علت این امر این است که برخی از عوارض جانبی جینسینگ می تواند علائم فشار خون بالا را بدتر کند و حتی فشار خون را به سطوح بالاتر برساند.

آیا جینسینگ باعث تپش قلب می شود؟

جینسینگ همچنین ممکن است فعالیت سیستم عصبی را تسریع کند. مصرف جینسینگ همراه با کافئین ممکن است خطر عوارض جانبی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا را افزایش دهد.

آیا جینسینگ به آریتمی قلب کمک می کند؟

جینسینگ همچنین می‌تواند با کاهش ضربان قلب، پتانسیل عمل را کاهش دهد. بدین ترتیب آریتمی‌ها را با فعال کردن کانال‌های پتاسیمی، مسدود کردن کانال‌های کلسیمی و جریان‌های سدیم سرکوب کند.

آیا جینسینگ می تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد؟

در حالی که جینسینگ می تواند فشار خون را افزایش دهد، این معمولاً با فشار خون پایین رخ می دهد که به بازگرداندن فشار خون به حالت طبیعی کمک می کند. جینسینگ همچنین فشار خون بالا را کاهش می دهد. تحقیقات در مورد فعالیت های بیوشیمیایی و دارویی جینسینگ مرتبط با کنترل فشار خون همچنان ادامه دارد.

مصرف چه مقدار جینسینگ در روز بی خطر است؟

به طور کلی، دوزهای روزانه ۱-۲ گرم ریشه جینسینگ خام یا ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و به مرور زمان افزایش دهید. به دنبال یک عصاره استاندارد جینسینگ باشید که حاوی ۲ تا ۳ درصد جین سنوزید کل باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب آن را افزایش داده و از فواید کامل آن بهره مند شوید.

چه افرادی نباید جینسینگ مصرف کنند؟

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نباید جینسینگ مصرف کنند زیرا ممکن است خطر ابتلا به شیدایی را در آنها افزایش دهد. افراد مبتلا به یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا بیماری کرون باید قبل از مصرف جینسینگ آسیایی با پزشک خود مشورت کنند. از نظر تئوری، جینسینگ آسیایی ممکن است سیستم ایمنی بیش از حد فعال را تقویت کند.

آیا جینسینگ با عوارضی همراه است؟

مشکل خواب شایع‌ترین عارضه جانبی مصرف جینسینگ است. عوارض کمتر شایع شامل سردرد، بی قراری، ناراحتی معده، مشکلات قاعدگی (مانند خونریزی غیر معمول واژن)، درد سینه و سرگیجه است. افزایش یا کاهش فشار خون نیز ممکن است با مصرف جینسینگ رخ دهد.

آیا می توان جینسینگ را با داروهای قلب مصرف کرد؟

اگر در حال حاضر با هر یک از داروهای زیر تحت درمان هستید، نباید بدون مشورت با پزشک خود از جینسینگ آسیایی استفاده کنید:

  1. داروهای قلب: جینسینگ آسیایی ممکن است اثرات برخی از داروهای فشار خون از جمله مسدود کننده های کانال کلسیم را تغییر دهد.
  2. داروهای رقیق کننده خون: جینسینگ آسیایی ممکن است اثربخشی داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین را کاهش دهد. علاوه بر این، جینسینگ ممکن است فعالیت پلاکت ها را مهار کند. به همین دلیل، احتمالاً نباید با آسپرین استفاده شود.
  3. کافئین: هنگام مصرف جینسینگ آسیایی، عاقلانه است که از کافئین یا سایر موادی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند اجتناب کنید، زیرا جینسینگ ممکن است اثرات آنها را افزایش داده و احتمالاً باعث عصبی شدن، عرق کردن، بی خوابی یا ریتم غیر طبیعی قلب شود.

کلام آخر تاثیر جینسینگ روی فشار خون

با این حال هنوز نظرات مختلف زیادی در مورد استفاده از جینسینگ برای افراد مبتلا به فشار خون وجود دارد و در برخی موارد با نگرانی بیماران همراه است. بنابراین توصیه می شود که مبتلایان فشار خون و تپش قلب از مصرف جینسینگ بدون مشورت با پزشک خودداری کنند.

منبع