ویزیت آنلاین با دکتر محمدحسین نجفی

قرص فشار خون والزودک اچ سی تی و تمامی نکات مصرف آن

قرص والزودک اچ سی تی (valzodec-HCT) دارویی است که به منظور درمان فشار خون بالا تجویز می شود. این محصول حاوی دو داروی والسارتان و هیدروکلروتیازید است. اگر این دارو برای شما نیز تجویز شده بهتر است با ادامه این پست از ویکی فشار همراه ما باشید.

قرص والزودک اچ سی تی برای چیست؟

والسارتان یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB) است و با شل کردن رگ های خونی به جریان خون راحت‌تر کمک می کند. هیدروکلروتیازید یک داروی ادرار آور است که باعث می شود بدن ادرار بیشتری تولید کرده و به بدن کمک می کند تا از شر نمک و آب اضافی خلاص شود.

نحوه مصرف والزودک اچ سی تی

این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف کنید. اگر این دارو باعث دفع بیشتر ادرار می شود، بهتر است حداقل ۴ ساعت قبل از خواب آن را مصرف کنید تا از بیدار شدن برای دفع ادرار جلوگیری کنید.

اگر داروهای خاصی برای کاهش کلسترول خود مصرف می کنید (رزین های متصل به اسید صفراوی مانند کلستیرامین یا کلستیپول)، این دارو را حداقل ۴ ساعت قبل یا حداقل ۴ تا ۶ ساعت بعد از این داروها مصرف کنید. دوز مصرفی بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متفاوت خواهد بود.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف آن ادامه دهید.

عوارض جانبی قرص والزودک اچ سی تی

✔ همزمان با تطبیق بدن با دارو ممکن است علائمی مانند سرگیجه یا سبکی سر ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

✔ به یاد داشته باشید که علت تجویز این دارو به شما این بوده که پزشک تشخیص داده مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند.

✔ قرص والزودک اچ سی تی ممکن است باعث کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت شود. در صورت داشتن علائم کم آبی یا عدم تعادل الکترولیت، از جمله خشکی غیرمعمول دهان و تشنگی، گرفتگی عضلات و ضعف، ضربان قلب آهسته/سریع/نامنظم یا گیجی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

✔ در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: غش، کاهش بینایی، درد چشم، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

✔ واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک خود مطرح کنید.

هشدارها

در صورت مصرف والسارتان در دوران بارداری می تواند آسیب جدی (احتمالاً کشنده) به جنین وارد کند. روش های پیشگیری از بارداری در حین مصرف این دارو حائز اهمیت هستند. برای جزئیات بیشتر و بحث در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد کنترل بارداری در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد بارداری دارید یا تصور می کنید ممکن است باردار باشید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاطی

  1. در صورت داشتن حساسیت به والسارتان یا هیدروکلروتیازید، قبل از مصرف والزودک اچ سی تی به پزشک خود اطلاع دهید. یا اگر دارای هر نوع آلرژی هستید قرص والزودک اچ سی تی ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.
  2. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را با پزشک خود درمیان بگذارید، به ویژه موارد: نقرس، بیماری کلیوی، بیماری کبد، لوپوس، کم آبی، سطح بالای پتاسیم در خون، سرطان پوست.
  3. این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به سرگیجه کند. بعد از مصرف دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.
  4. تعریق شدید، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن و احساس سبکی سر شود. اگر دچار اسهال یا استفراغ شدید هستید به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را نکنید.
  5. اگر مبتلا به دیابت هستید، قرص والزودک ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. قند خون خود را به طور منظم طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.
  6. این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کرده همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را در صورت مصرف طولانی مدت افزایش دهد. زمان ماندن خود در زیر نور آفتاب را محدود کنید. از اتاق های برنزه کننده و سولاریوم ها خودداری کنید. هنگام رفتن به بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. اگر دچار آفتاب سوختگی، تاول/قرمزی پوست، یا مشاهده خال/ضایعات پوستی جدید یا تغییر یافته شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  7. این محصول ممکن است بر سطح پتاسیم شما تأثیر بگذارد. قبل استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  8. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  9. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به خصوص سرگیجه و تغییر مقدار ادرار (مشکلات کلیوی) حساسیت بیشتری داشته باشند.
  10. مشخص نیست که آیا والسارتان قادر به عبور از شیر مادر است یا خیر. هیدروکلروتیازید می تواند از شیر مادر عبور کند، اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی والزودیک اچ سی تی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع و متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. برخی از داروهایی که ممکن است با قرص والزودک اچ سی تی تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آلیسکیرن
  • دوفتیلید
  • لیتیوم
  • وارفارین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین
  • داروهای حاوی کلسیم
  • دیازوکساید
  • دیگوکسین
  • تری متوپریم
  • داروهای شل کننده عضلانی
  • داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند (مانند اسپارسنتان، مهارکننده‌های ACE از جمله بنازپریل/لیسینوپریل، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون).
  • داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (کاپتوپریل، انالاپریل و…)
  • برخی از محصولات دارای موادی هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را بدتر کنند. به متخصص قلب خود بگویید که از چه محصولاتی استفاده می کنید و نحوه استفاده ایمن از آنها را بپرسید (مخصوصاً داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی، مکمل های رژیم غذایی یا NSAID ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).
  • این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات (مانند آزمایش عملکرد پاراتیروئید) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

منبع